Osmangazi Elektrik Dağıtım AŞ (OEDAŞ), üzerinde çalıştığı pek çok Ar-Ge projesinin yanı sıra FlexiGrid Ar-Ge projesinin üzerinde çalışmalarını yürütmeye devam ediyor. Proje, Avrupa Birliği tarafından desteklenirken bu kapsamda elektrikli araçtan şebekeye enerji transferinin sağlanması hedefleniyor.
“PROJE KAPSAMINDA DEMO ÇALIŞMA GERÇEKLEŞTİRİLEN 4 ÜLKEDEN BİRİYİZ”
Konuyla ilgili açıklama gerçekleştiren OEDAŞ Ar-Ge Müdürü Ural Halaçoğlu, “Proje kapsamında demo çalışması yapan 4 ülkeden biriyiz. Çalışmamız Kasım 2019’da başladı ve Nisan 2023’te tamamlanması hedefleniyor. Avrupa Birliği Horizon 2020 Programı kapsamında, geleceğin dağıtım şebekesine esneklik kazandırılması hedefleniyor. Proje için Türkiye başta olmak üzere Bulgaristan, İsveç ve İsviçre dört pilot ülke seçildi. Proje kapsamında odaklanılması hedeflenen bazı demo çalışmalarını ülkemizde OEDAŞ olarak biz yürütüyoruz” dedi.
“SAHA KURULUMLARIMIZI TAMAMLADIK”
Halaçoğlu, yapılan çalışmaları şu sözlerle anlattı; “Eskişehir’deki Tepebaşı Yaşam Köyü’ne araçtan şebekeye enerji transferi sağlayan V2G (Vehicle to Grid/Araçtan Şebekeye) uyumlu şarj istasyonu, DC hızlı şarj istasyonu ve batarya depolama sistemini içeren sistemin saha kurulumlarını tamamladık. Şu anda biri V2G uyumlu araç, biri de yüksek hızlı şarj istasyonunda akıllı şarj yönetimini test etmek için elektrikli araç olmak üzere toplam iki aracımız bulunuyor. Amacımız çift yönlü (V2G), tek yönlü (V1G) elektrikli araç ve şarj istasyonlarının bulunduğu sistemimizi batarya depolama sistemini de kullanarak optimum bir şekilde akıllı şarj algoritmalarıyla yönetmek ve üzerinde düşündüğümüz senaryoları gerçek bir ortamda, gerçek sistem ve platformlarla test etmek. Sistem entegrasyonu için çalışmalarımızı neredeyse tamamladık. Bu süreçte dijital akıllı şebeke teknolojileri, araçtan şebekeye enerji transferi teknolojileri, IoT (Nesnelerin İnterneti) ve Blockchain (Blok Zinciri) teknolojilerini kullanıyoruz.”
“KULLANDIĞIMIZ ARAÇLAR ENERJİ TRANSFER EDEBİLECEK”
Halaçoğlu, “İlerleyen zamanlarda elektrikli araçların da yaygınlaşmasıyla paralel olarak V2G teknolojisine sahip araçların yaygınlaşmasını bekliyoruz. Bu sayede araçlar şebeke için “sanal güç santrali” gibi kullanılabilecek. Ayrıca depolanan elektrik şebekeye aktarılabilecek. Bizim üzerinde çalıştığımız sistemde araçlardan biri standart tek yönlü şarja olanak sağlayan bir araç iken diğeri buna ek olarak şebekeye deşarj özelliğini de taşıyor. Bu ikinci araç, bataryasında depoladığı enerjiyi iş modeli doğrultusunda ihtiyaç halinde şebekeye aktarabilecek. Bu yeni teknoloji ile dünyada ve Türkiye’de kullanımı giderek artan elektrikli araçların şebekede meydana getirebilecekleri sıkışıklıklar önlenebilecek. Regülasyon desteği ile elektrikli araç sahipleri tarafından da şebekeye bir enerji transferi sağlanabilecek ve bu sayede araç sahipleri de üretici konumuna geçebilecek” diye konuştu.