Uluslararası dijital lojistik platformu Navlungo Kurucu Ortağı ve CEO’su İsa Korkmaz lojistik ve navlun sektöründeki trendlere ilişkin değerlendirmede bulundu.
TÜRKİYE'NİN LOJİSTİK SEKTÖRÜ PERFORMANSINDA İLERLEME
Dünya Bankası’nın Lojistik Performansı Endeksi (LPI) Raporu’ndaki verilerde, Türkiye’nin lojistik sektöründeki performansı 2018 yılında 47’nci sırada yer alıyorken, 2023 yılında 38’inci sıraya yükseldiği görülüyor. Gümrük, altyapı, hizmet kalitesi, zamanında teslimat, uluslararası sevkiyat, takip ve izleme gibi altı başlıklarda ülkelerin performansını değerlendiren bu endeksteki yükseliş, Türkiye’nin lojistik sektöründe sağladığı ilerlemeyi gösteriyor.
İsa Korkmaz'ın lojistik sektörüne ilişkin 2025 yılına dair tahminleri ve trendlerine dair değerlendirmesi ise şu şekilde:
KÜRESEL LOJİSTİK VE NAVLUN PİYASASINDA ÖNGÖRÜ YÜZDE 5’İ AŞKIN BÜYÜME
Yapılan analizlere göre, küresel lojistik ve navlun piyasasının 2025 yılına dek yüzde 5,3 oranında büyüyerek 18,9 trilyon dolar hacme ulaşması bekleniyor. Bu büyüme özelikle Asya Pasifik bölgesindeki hızlı kentsel dönüşüm ve endüstriyel büyüme, e-ticaret sektöründeki patlama ve teknolojik gelişmelerle de ivme kazanacak.
BLOCKCHAİN LOJİSTİĞİ DE DÖNÜŞTÜRECEK
Küreselleşen ekonomi ve serbest ticaret anlaşmalarının artması, küresel lojistik ve navlun piyasasındaki büyümeyi destekliyor. Bununla birlikte nakliye maliyetlerini düşüren ve işlem hızını artıran teknolojik ilerlemeler de katkı sağlayacak. Özellikle blockchain teknolojisinin yaygınlaşması, lojistik ve navlun sektöründe işlemlerin şeffaflığını artıracak ve gereksiz giderleri azaltacak. Bu sayede lojistik ve navlun sektöründe büyük bir dönüşüm yaşanacak. Bu teknoloji ile tüm lojistik süreçler gerçek zamanlı verilerle izlenebilecek. Ayrıca şeffaflık sayesinde dolandırıcılıklar azalacak. Hataları önleme potansiyeli ile sektör de daha güvenli hale gelebilecek.
DÜNYADA E-İHRACAT HACMİ 720 MİLYAR DOLAR
Verilerle incelendiğinde dünyada 5,5 trilyon dolarlık e-ticaret hacmi var. E-ticaretteki bu hacmin yaklaşık yüzde 20’si ise e-ihracata kaymaya başladı. Dünyadaki e-ihracat hacmi ise yaklaşık 720 milyar dolarken, Türkiye’de bu hacim 1,5 milyar dolar civarında. Türkiye’deki KOBİ’lerin yüzde 25’i e-ticaret yaparken, bu oranın yüzde 4’ü yurtdışına e-ihracat yapmaya başladı. E-ticaretin özellikle pandemi sürecinde daha belirgin hale gelmesi, lojistik ve navlun hizmetlerine olan talebi artırmıştı. Bu trend devam ederken, tüketiciler beklentilerinin ve ihtiyaçlarının karşılanabilmesi için daha hızlı ve etkin dağıtım çözümlerine ihtiyaç duyuyor. Bu da sektörün gelişiminde kritik bir sebep.
ASYA PASİFİK BÖLGESİ’NİN ÖNEMİ
Lojistik ve navlun sektöründeki büyüme için Asya Pasifik bölgesi önemli bir merkez olmaya devam ediyor. Bölge, hızla kalkınan ekonomileri, büyüyen orta sınıfı ve artan tüketici harcamaları ile ön plana çıkarken, bu trendler sektörün hizmetlerine olan talebi artırıyor.
Sonuç olarak teknolojik yenilikler, e-ticaretin patlaması ve Asya Pasifik bölgesindeki hızlı ekonomik büyüme, 2025 yılına kadar küresel lojistik ve navlun piyasasının büyümesini destekleyecek ana faktörlerden birkaçı.