Bu yıl dördüncüsü düzenlenen EFE’de, “Elmas”, “Platin” ve “Altın” kategorilerde yer alan markalar değerlendirilerek ürün ve hizmet, yönetim ve topluma sağladığı sosyal fayda ekseninde kamuoyu algısında bıraktığı izlere göre ödüllendirildi.
22 Ağustos – 23 Eylül 2022 tarihleri arasında gerçekleştirilen araştırma kapsamında CATI yani bilgisayar destekli telefonla görüşme yöntemi kullanıldı. Rastgele seçilen yaklaşık 14 bin kişinin arandığı araştırmada NUTS 2 gruplaması ile 26 bölge ve 72 ilde çalışma yapıldı. Yaş, cinsiyet, gelir ve eğitim faktörleri ‘Sosyal Fayda Endeksi’, ‘Ürün/Hizmet Nitelik Endeksi’ ve ‘Firma Nitelik Endeksi olarak gruplandı. Her sorunun bulunduğu gruptaki ağırlığı uzman görüşlerine göre Analitik Hiyerarşi Prosesi kullanılarak belirlenen endeks itibar gücü ve firma değerlendirmesi bileşenlerinden oluştu. EFE raporu markaların, rakipleri ile kıyaslamalı olarak hedef kitlelerinde bıraktıkları her türlü iz görülebiliyor.
FİRMA BAZLI ARAŞTIRMA VE RAPORLAMA HİZMETİ
Türkiye İtibar Akademisi Başkanı Ertan Acar törende yaptığı konuşmada yaptıkları çalışmalardan ve gelecek dönem hedeflerinden söz etti. Ekonomiye Fayda Endeksi kapsamında ödül almaya hak kazanan tüm markaları tebrik eden Ertan Acar, “Türkiye İtibar Endeksi dahilinde açıkladığımız İtibarda İstikrar Ödüllerinin ardından bu yıl akademimiz bünyesinde gerçekleştirdiğimiz Türkiye İtibar Endeksi, Gençlik Endeksi, Müşteri Memnuniyeti Endeksi ve Ekonomiye Fayda Endeksi araştırmalarında iki yıl üst üste dereceye giren markalara ‘Sembol Marka’ ödüllerini de takdim ediyoruz” diye konuştu. İtibar Akademisi’nin 2023 itibariyle dünyaya açılma yolculuğunun da başlayacağını belirten Acar, İtibar Akademisi Avrupa girişimi ile de Türkiye’de yatırım yapmayı planlayan yabancı şirketlere sektör veya firma bazlı araştırma ve raporlama hizmeti vereceklerini söyledi. Acar şöyle devam etti: “Amacımız okyanuslara açılmak isteyen yerli markalara yardımcı olurken, yabancı markaların da Türkiye’deki yatırımlarını sağlıklı bir şekilde yapacakları rotaları çizmek.”
Beykoz Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mehmet Durman ise İtibar Akademisi’nin yürüttüğü sektörel araştırmaların akademik partneri olduklarını belirtti. Mehmet Durman konuşmasında üniversite olarak bilimsel ve sektörel bazlı araştırmaları her zaman desteklerinin altını çizdi. Ekonomiye Fayda Endeksinin toplum nezdinde kurum ve markaların sağladığı ekonomik ve sosyal faydanın ölçümlendiği bir araştırma olduğuna dikkat çeken Durman “Hem Ekonomiye Fayda Endeksinde hem de 2 yıldır her endekste başarı gösteren Sembol Markalarda ödül alan tüm markaları tebrik ediyoruz” dedi.
“YARIŞMALAR MARKALARIN HİZMET ANLAYIŞINI GELİŞTİRİYOR”
Törende açılış konuşması yapan bir başka isim ise Beykoz Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Sinan Alçın oldu. Sinan Alçın, bu tür takdimlerin markaların bilinirliğinin önemli bir göstergesi olduğuna işaret etti. “Toplumun ödüllendirdiği markalar bu itibarı arttırmak ve kalıcılığını sağlamak için eminim ki daha çok çalışıyorlar” diyen Alçın sözlerine şöyle devam etti: “Olumlu yansımalar markaların hizmet anlayışlarını geliştirmenin yanı sıra yüklediği sorumluluk ile de hatayı minimuma indirme reflekslerini geliştiriyor. Gerçekleştirilen bu endeksler yalnızca markalar için değil aynı zamanda sektörel ve akademik düzeyde de öneme sahip olan çalışmalar.”
SIRALAMAYA GİREN MARKALAR
Elmas Lig: Ağaoğlu İnşaat, Anadolu Sigorta, Arçelik, Banvit, Bellona, Bim, Binance, Bmw, Burger King, Coca Cola, Defacto, Dominos, E-Bebek, Enerjisa, Erikli, Eti, Etstur, Flormar, Ford, Kiğılı, Koç Holding, Koçtaş, Kütahya Porselen, Kütahya Seramik, Lassa, Marshall, Mavi, Media Markt, Nike, Opel, Opet, Pasaport Pizza, Pınar, Redbull, THY, Vitra, Yurtiçi Kargo, Ziraat Bankası.
Platin Lig: Adidas , Artema, Avon, Axa Sigorta, Beko, BTC Türk, Civil, Damat, Defacto, Dost, Fanta, Fiat, Filli Boya, Garanti BBVA, Hayat, İstikbal, Jolly Tur, Kalekim, Karaca, KFC, Koton, Limak, Little Ceasars, Mercedes Benz, Michelin, MNG Kargo, Pegasus, Praktiker, Sabancı Holding, Shell, Sinpaş, Şen Piliç, Şok, Teknosa, Ülker, Zorlu Enerji.
Altın Lig: Aras Kargo, Bey Piliç, Black Bruin, Bosch, Çilek, Çimstone, DYO, Ege Seramik, Erensan, FLO, Folkart, HDI Sigorta, İş Bankası, Kamil Koç, Kelebek, LC Waikiki, Mc Donalds, Migros, Paşabahçe, Pepsi, Petlas, Petrol Ofisi, Pınar, Renault, Sarar, Sepaş, Sütaş, Toki, Torku, Trivago, Urban, Vatan, Vestel, Volkswagen, Zorlu Holding.
2022’nin Sembol Markaları: Ağaoğlu İnşaat, Anadolu Sigorta, Arçelik, Arko, Avon, Aygaz, Banvit, Bayraktar, Beşiktaş Jimnastik Kulübü, Borcam, Burger King, Cif, Coca Cola, Çilek Mobilya, Çimstone, Demirdöküm, Derimod, Domestos, Domino’s, E-bebek, EnerjiSa, Erensan, ETS Tur, Eyüp Sabri Tuncer, Fenerbahçe Spor Kulübü, Fiat, Flormar, Folkart, Ford, Galatasaray Spor Kulübü, Garanti BBVA, Gillette, İskender Kebap (Yavuz İskenderoğlu), İstikbal, Jelibon, Kalebodur, Karaca, Kelebek Mobilya, Kiğılı, Koç Holding, Kurukahveci Mehmet Efendi, Kütahya Seramik, Lassa, Lego, Mado, Mars Logistics, Mavi, Media Markt, NEF, Nescafe, Opel, Opet, Orkid, Pasaport Pizza, Paşabahçe, Pınar, Silk and Cashmere, Selpak, Shell, Şen Piliç, Tat Gıda, Teknosa, Torku, Urban, Vakıfbank Bayan Voleybol Takımı, Vestel, Vitra, Yurtiçi Kargo, Ziraat Bankası, Zorlu Enerji.