OpenAI’ın ChatGPT’yi duyurduğu günden bu yana yapay zeka, teknoloji ve iş dünyasının en önemli gündem başlıklarından birine dönüştü. Ancak günden güne yapay zekanın etkileri yalnızca teknoloji ve iş dünyasıyla sınırlı kalmadı,devrim niteliğindeki bu yeni teknoloji farklı alanlar da kullanmaya başladı. Eğitim de yapay zeka uygulamaları nasıl karşımıza çıkıyor? Yapay zeka öğrenme süreçlerini nasıl değiştirdi? Öğrenci ve öğretmenler, yapay zekaya ilişkin neler düşünüyor? Bu soruların yanıtlarını arayan online yabancı dil öğrenme platformu Preply, yeni yapay zeka araştırmasını yayınladı.
Araştırma sonuçları genel anlamda öğrenci ve öğretmenlerin, yapay zeka ile insan öğretmenlerin dengeli bir karışımının öğrenme sürecinde en iyi sonucu vereceğine gösterirken yapay zekanın kişiselleştirilmiş öğrenme deneyimleri sunma yeteneği, farklılaşan özelliği arasında yer aldı.
İNGİLİZCE ÖĞRETMENLERİ YAPAY ZEKA KULLANMAYA ÇOKTAN BAŞLADI
Preply araştırmasında 40 farklı ülkede binden fazla İngilizce öğretmenine yöneltilen soru, günümüzde 2 İngilizce öğretmeninden birinin eğitimde yapay zeka araçlarını kullandığını ortaya koydu. İngilizce öğretenler arasında en yaygın kullanım Avustralya’da görünürken, eğitimde yapay zekanın en çok kullanıldığı ikinci ülke ABD oldu. İngilizce öğretmenleri, eğitimde yapay zeka örneklerini en başta dil bilgisi ve kelime egzersizleri oluşturmak için kullanırken okuma ve dinleme etkinlikleri oluşturmak için de kullandıklarını dile getirdi.
İspanyolca özel ders gibi pek çok dilde online yabancı dil öğrenme imkanını 32 binden fazla öğretmenle tek bir platformda sunan Preply araştırmasında, yabancı dil öğreniminde öğretmen - öğrenci ilişkisinin önemi dikkat çekti.
Yapay zeka tabanlı öğrenme söz konusu olduğunda katılımcıların %31’i, temel endişelerinin insani bağlantı ve öğretmenin sağladığı motivasyonun eksikliği olduğunu söyledi. Araştırma sonuçları, öğretmen - öğrenci ilişkisinin öğrencide motivasyonu korumayı kolaylaştırdığını, bu durumun da öğrenme süreçlerinde ilerlemeyi artırdığını ortaya koydu. Preply yapay zeka araştırmasında da görüldüğü üzere insan etkileşiminin öğrenme deneyimlerinde yerini koruyor. Araştırmaya göre 10 öğrenciden 7’si, öğrenme sürecinde insan etkileşiminin öneminin farkında olduğunu söyledi. Araştırmaya katılan Türkiye’deki öğrencilerin %67’si, öğrenme sürecine bir insan öğretmenin dahil olmasının en önemli etkenlerden biri olduğunu ifade etti.
ÖĞRETMEN MOTİVE EDİYOR, ÖĞRENCİ İLERLİYOR
Aralarında Türkiye’nin de olduğu birçok ülkede 2.700’den fazla öğrenciye ve 1.000’i aşkın İngilizce öğretmenine sorular yöneltilerek hazırlanan Preply yapay zeka araştırmasında kullanıcılara diğer içerik tabanlı yapay zekayla dil öğrenme sağlayan uygulamalardan vazgeçme sebebine yönelik sorular da soruldu. Bu soruya öğrencilerin en çok verdiği cevap ise motivasyon kaybının başlıca etken olması oldu. Özellikle Türkiye, İspanya, İtalya gibi sıcak ve dost canlısı kültürleriyle öne çıkan ülkelerde yapay zeka ve insan etkileşiminin dengeli bir biçimde bir araya geldiği bir öğretim modelinin etkili olabileceğini vurguladı. Öğrenci adaylarıyla öğretmenleri yapay zeka gibi teknolojileri kullanarak eşleştiren ve böylece yapay zekayı bir amaç olarak değil, araç olarak kullanan Preply, çoğunluğun talep ettiği modele en uygun modeli sunan platform olarak öne çıktı.