2024 yılına ilişkin ihracat verileri Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın da katılım sağladığı toplantıyla İstanbul Haliç Kongre Merkezi’nde açıklandı. 2024 yılında 262 milyar dolara ulaşan ihracat rakamına en büyük katkıyı ise otomotiv sektörü verdi. Otomotiv sektörü 37 milyar dolarla ihracat şampiyonu olurken, kimyevi maddeler 30.8 milyar dolarla ikinci sırada, hazır giyim ve konfeksiyon da 17.9 milyar dolarla üçüncü sırada yer aldı.
Kimyevi maddeler ve mamulleri ürün gruplarında, plastikler ve mamülleri ihracatı 2024 yılında İKMİB verilerine göre 9.447 milyar dolarla ilk sıraya yerleşti. 7.850 milyar dolarlık ihracatla mineral yakıtlar ve ürünler İkinci sırada bulunurken, kimya anorganik kimyasallar 2.753 milyar dolarla üçüncü sırada yer aldı. Kimya anorganik kimyasalları takiben ilk 10’da yer alan diğer sektörler ise uçucu yağlar, kozmetikler ve sabun 2.091 milyar dolar; kauçuk, kauçuk eşya 1.589 milyar dolar; eczacılık ürünleri 1.555 milyar dolar; boya, vernik, mürekkep ve müstahzarları 1.525 milyar dolar; muhtelif kimyasal maddeler 1.230 milyar dolar; yıkama müstahzarları 910 milyon dolar ve organik kimyasallar 760 milyon dolar oldu.
“PLASTİK İHRACATI BÜYÜYOR”
35 sektöre dolaylı yönden hizmet veren plastik endüstrisi, ihracatıyla Türkiye ekonomisine katma değer yaratıyor.
2024 yılında Türkiye ihracatının bir önceki yıla kıyasla yüzde 2,5 artışla 262 milyar dolara ulaştığını ifade eden Plastik Sanayicileri Federasyonu Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Karadeniz, küresel çaplı daralmaya rağmen Türkiye'de Cumhuriyet tarihinin en yüksek ihracatının gerçekleştiğini belirtti. 30 milyar doları aşan ihracatıyla kimya sektörünün Türkiye’nin ikinci büyük ihracatçısı olduğuna dikkatleri çeken Karadeniz, en büyük desteğin ise plastik endüstrisinden geldiğini söyledi. Sektör olarak 2024 yılında 9,5 milyar dolar ihracat gerçekleştirdiklerini ifade eden Karadeniz, bir önceki yıla kıyasla yüzde 7 büyüme kaydettiklerine dikkat çekti. Karadeniz, plastik sektörünün 2024'te Türkiye ihracatının yüzde 2,5’luk büyüme oranının yaklaşık üç katı üzerinde büyüyerek katma değer yarattığına ise vurgu yaptı.
KÜRESEL ÇATIŞMALAR TİCARETİ ETKİLİYOR
İmalat sanayinin gerileme yaşaadığı bir dönemde, emek yoğun sektörlerin, yüksek maliyetler nedeniyle fiyat tutturmakta zorlandığını dile getiren PLASFED Başkanı; ayrıca bölgesel savaşların, çatışmaların ve makro dengesizliklerin de ticarete olumsuz yansıdığını söyledi. Tüm bu belirsizliklere rağmen hem Türkiye'nin hem de plastik sektör ihracatının iyi bir performans gösterdiğini aktaran Karadeniz, söz konusu sorunların giderilmesiyle ihracat kapasitesinin artacağına işaret etti.
İhracat faaliyetlerinin bir ülkenin ekonomik büyümesine, uluslararası ilişkilerine ve işletmelerin rekabet gücüne olumlu etkileri olan önemli bir ticaret faaliyeti olduğunu söyleyen Karadeniz, “İşletmelerin küresel pazarda rekabet edebilmeleri ve ülkelerin ekonomik refahını artırabilmeleri için ihracata verilen önem giderek artıyor. Bu nedenle, ihracatın işleyişini çok daha iyi anlamak ve bu alanda doğru adımlar atmak işletmeler ve ülkeler için kritik bir öneme sahip” dedi.
PLASTİK SEKTÖRÜNDEN, İMALAT SANAYİSİNE CAN SUYU
Türkiye İmalat PMI verilerine göre kasım ayında 48,3 olan manşet PMI, aralık ayında artış göstererek 49,1 oldu. Eşik değerin çok az altında kalan bu gösterge, son sekiz ayın en ılımlı verisi olarak dikkatleri üstüne çekti. Türk imalat sektöründeki PMI verilerinde görülen bu kayda değer iyileşmenin sevindirici olduğunu belirten Başkan Karadeniz, pek çok sektörde nispi bir iyileşme görülürken, büyümenin ise yalnızca kimyasal, plastik ve kauçuk ürünleri ile gıda ürünlerinden geldiğini ifade etti. İmalatta olduğu gibi yeni siparişlerde de artışların önemli bir kısmının plastik sektöründen kaynaklandığına dikkat çeken Karadeniz, tüm bu verilerin 2025'te sektör için umut verici bir tablo çizdiğini dile getirdi.