1915 Çanakkale Köprüsü projesinin kıyı bölümleri "köprü yaklaşım viyadükleri" olarak adlandırılmaktadır. Çanakkale köprüsünün hem Avrupa hem de Asya tarafında yer alan bu viyadükler, İtme-Sürme metoduna (Incremental Lunching Method) uygun olarak tasarlanmış ve inşa edilmiştir. Avrupa ve Asya kesimlerindeki viyadüklerin uzunluğu sırasıyla 365m ve 680m'dir. Proje yapım aşamasında ana köprü halatının montajı ve viyadüklerin yapımı aynı döneme denk gelmiştir. Ana köprü halat yapımında kullanılan platformun viyadüklere yakın geçtiği yerde, viyadükler konsol kısımları ile çakışmıştır. Bu nedenle Avrupa tarafında 2.44m genişliğinde ve 137.25m uzunluğunda, Asya'da tarafında ise 2.44m genişliğinde 331.25m uzunluğunda yer alan, servis yolu ve gerektiği zamanlarda köprüde bakım-onarım yapılması amacıyla kullanılacak olan ve "Box-out" olarak adlandırılan yapıların, ana köprü halat imalatları tamamlandıktan sonra yapılmasına karar verilmiştir. Buna ek olarak, ana köprü halatının, viyadüklerin çok yakınından geçtiği belirli bölgelerde, rüzgâr etkileri de düşünülerek, box out genişlikleri bir miktar daraltılmıştır. "Reduced Zone" olarak adlandırılan bu daraltılmış kısımlar; Avrupa tarafında 1.89m genişliğinde ve 25m uzunluğunda, Asya'da tarafında ise 1.94m genişliğinde ve 54.75m uzunluğundadır.
TASARIM VE ÜRETİM BÜYÜK RÜZGAR YÜKLERİ DE DİKKATE ALINARAK YAPILDI
Denizin üzerinde olduğu için alttan iskele kurularak desteklenmesi mümkün olmayan box-out yapısı mevcut köprüye asılarak statik olarak konsol çalışan özel bir kalıp sistemi ile desteklenmiştir.Bölgenin iklim özelliklerinden dolayı, sistem kullanım aşamasında fırtına düzeyindeki rüzgâr yüklerine maruz kalabilecektir. Tasarım ve üretim bu büyük rüzgâr yükleri de dikkate alınarak yapılmıştır.Toplam 64m uzunluğunda box-out kalbi verilmiştir. Bu kalıplar 32m olarak köprünün hem Asya hem de Avrupa tarafında aynı anda kullanılabilecektir. Mevcut köprü dışında kalan 224 cm genişliğindeki box-out döşemesini dökebilmek için, üst kısımda dışarıya uzanan ana yatay NPU 220 profilin ucuna farklı geometriye sahip dikey profil asılmıştır. Box- out döşeme kalıbı, bu profile asılan çelik perde kuşağının üzerinde oluşturulmuştur. Dikey profilin altında oluşturulan güvenli alanda ise işçiler hem montaj hem de demontaj işlerini yapabileceklerdir. Dikey profilin düz olmamasının sebebi, farklı rüzgâr yükleri anında mevcut köprü asma kablolarının yapacağı yanal hareketlerde, kabloların dikey profile, dolayısıyla kalıba çarpmalarını engellemek içindir. Aynı zamanda dikey profiller, yatay ana profile hareketli özel bir mekanizma ile bağlanmştır. Bu sayede dikey profil, yatay profil üzerinde geriye doğru hareket edebilmektedir. Bu özelllik,köprünün reduced zone kısmında box-out döşemesinin genişliği azaldığı zaman, kalıbın sökülmeden ayarlanabilmesine olanak sağlamaktadır.
BETON AĞIRLIKLAR ÇELİK PROFİLLERDEN OLUŞTURULMUŞ BİR KAFES İÇERİSİNE ALINDI
Tüm sistem aynı anda rayların içerisinde, yatay çelik kuşaklara monte edilmiş tekerler sayesinde yürütülerek, bir sonraki betonu dökülecek alana taşınacaktır. Sistem, beton ağırlıklar kullanılarak dengeye alınmıştır. Beton ağırlıklar, akan trafikte olası bir araç çarpmasına karşı önlem amaçlı olarak çelik profillerden oluşturulmuş bir kafes içerisine alınmıştır.
En ufak detaylarına kadar tüm sistemi oluşturan parçaların kalite belgeleri ve sistemin tüm hesapları imalata girilmeden önce yüklenici firma ve işverenleri ile de paylaşılmış ve bütün onaylar alındıktan sonra imalatlar tamamlanarak, kalıpların sahaya sevkiyatları gerçekleştirilmiştir. Aynı zamanda imalat devam ederken bir modül kalıp, İNTEK Gebze fabrikasında bire bir olarak kurulmuş ve raylar üzerinde yürütülerek sistemin sorunsuz olarak çalıştığı kontrol edilmiştir.
İşveren: Çanakkale Otoyol ve Köprüsü İnşaat Yatırım ve İşletme A.Ş. (ÇOK A.Ş.)
Ana Yüklenici: DLSY (DAELIM-LİMAK-SK-YAPI MERKEZİ) ADİ ORTAKLIĞI
Alt Yüklenici : FREYSAŞ FREYSSINET YAPI SİSTEMLERİ SANAYİ AŞ